Digital satsing skaper oppdrag
Rørleggerkjeden Rørkjøp var tidlig ute med bruk av sosiale medier, og har i dag bransjens største digitale markedsføringsrekkevidde. Trafikken på nett gir kjedens medlemsbedrifter konkrete oppdrag.
Emma Wold/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttDen digitale satsningen har ført med seg blant annet 37 000 følgere på Facebook, og 148 000 på Instagram. I tillegg satses det på TikTok. Dette gir mer enn bare inspirasjon til potensielle kunder – den gir også avkastning i form av seriøs oppdragsformidling.
Som en digital dating-tjeneste
Aktiviteten på digitale flater gjør at potensielle arbeidsoppdrag kommer inn via sosiale medier, nettsiden rørkjøp.no og Google. Deretter samles det i en formidlingstjeneste hvor Rørkjøp sine medlemmer selv kan hente oppdrag. Her er det ikke kunde som velger rørlegger på tradisjonelt vis, men rørleggeren som velger kunde og jobb: Litt som en dating-tjeneste.
– Jeg synes løsningen er helt topp, og veldig enkel og grei, sier Rørkjøp-medlem Petter Fjelly Norbeck fra Norbeck Rør AS. – Vi opplever at dette er seriøse henvendelser, og at kunden allerede har valgt Rørkjøp som leverandør. Så er det opp til den den enkelte bedrift å velge jobber som passer seg. Det er rett og slett utrolig lettvint.
– Vi har fått flere jobber via tjenesten, alt fra skifte av toalett til totalrenovering av bad. Et raskt svar på en henvendelse endte i en jobb til 300 000,- uten mye frem og tilbake, avslutter Norbeck.
– Jøss, er det en jente som kommer?
Seriøse henvendelser
Rørkjøp opplever at henvendelsene som kommer inn via de digitale flatene kommer fra seriøse, potensielle kunder, som ønsker svar og oppfølging på sine prosjekter. Markedskoordinator i Rørkjøp, Hilde F. Trydal, skryter av løsningen.
– Kjedekontoret kvalitetssikrer så jobbene som kommer fra forbruker blir fulgt opp, men det er egentlig ikke noe problem, avslører hun.
– Vi opplever at jobbene blir hentet raskt av våre ulike medlemsbedrifter. Med over 450 seriøse og positive medlemmer ser vi at kundene blir godt ivaretatt. En enkel undersøkelse viser at 4 av 5 oppdrag som kommer inn faktisk blir noe av, noe vi er svært fornøyde med, sier Trydal avslutningsvis.
Gulvavrettingsmasse med lavere klimaavtrykk
SL C600 EVOLUTION fra Bostik er en selvutjevnende og multifunksjonell gulvavrettingsmasse med gode flytegenskaper. Avrettingsmassen er basert på to forskjellige typer sement med...
Miljømal med ny butikk
25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...
Fasadeprodukt brukes på prestisjeprosjekt
Sioo Wood Protection Norge spiller en viktig rolle i byggingen av det nye Tøyenbadet i Oslo. Hele bygget innrammes med 212 limtresøyler som er behandlet med SiOO:X Premium Fasade. Fargemagasinet...
Økt optimisme i overflatebransjen
Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...
Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.
Gulvfakta holdt foredrag på renholdsseminar
Fredag 3. mai ble Gulvfakta invitert til Scandic Oslo Airport Hotell for å snakke om gulvvedlikehold i et livsløpsperspektiv. Samlingen er arrangert av Renholdsgruppa RenØk, en arbeidsgruppe...