Flisbransjen tar miljøgrep
Norsk byggkeramikkforening, NBKF, ønsker å bidra til at medlemmene blir akseleratorer for en mer bærekraftig byggebransje. NBKF lanserer derfor en ambisiøs og strategisk handlingsplan for å gjøre bransjen grønnere.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
I tråd med det voksende behovet av konkrete handlinger, har NBKF under ny administrerende leder, Jorunn Tharaldsen, valgt å fokusere på å hjelpe medlemmene med å utvikle bærekraftig praksis og å bli ledestjerner i byggenæringen, skriver foreningen i en pressemelding.
– Da snakker vi om en 360 graders tilnærming til bærekraftmålene. Ikke bare tar vi miljø på alvor, men denne bransjen skal være et godt sted å jobbe i. Da må vi se på tre ulike bunnlinjer. Menneske, natur og økonomi – og gjøre de til hverandres forutsetninger og ikke motsetninger, sier Jorunn Tharaldsen i pressemeldingen.
TAR I NYE TAK: Norsk Byggkeramikkforening skal under ny administrerende leder, Jorunn Tharaldsen, hjelpe medlemmene med å bli ledestjerner innen bærekraft i byggenæringen. NBKF lanserer derfor en handlingsplan for å gjøre bransjen grønnere.
Synliggjøring
Derfor tar NBKF grep som de mener flere organisasjoner bør hente inspirasjon fra, og ønsker blant annet å synliggjøre medlemmer som tar ansvar for en grønnere bransje. Medlemskap i NBKF vil bli synonymt med å ta en ledende rolle i bærekraft, og på organisasjonens nettsider vil medlemmer som demonstrerer handlekraft og akselererer bærekraftig drift bli merket med et emblem.
– De fortjener å bli synligjort. Det må også bli lettere for forbruker, beskrivende ledd, arkitekter og byggherrer til å finne frem til rett leverandør for sine prosjekter, sier Tharaldsen.
BÆREKRAFTIGE VALG: Byggkeramikkforeningen vil gjøre det lettere å finne frem til bærekraftige leverandører av fliser, naturstein, lim, støpe og fugemasser, våtromsprodukter, verktøy og andre supplement produkter.
Mot grønnvasking
NBKF har også forpliktet seg til grønnvaskingsplakaten og utarbeidet en veileder for medlemmene for å holde dem fri for grønnvasking. Organisasjonen forplikter seg til ærlig og transparent markedsføring for å sikre bransjens integritet.
– Medlemmene ønsket selv å ta ansvar for en grønnere bransje, og det var viktig å finne et felles startpunkt, kartlegge egen bæredyktighet og få den dokumentert. Det vil også bli et krav for fremtidige medlemmer, sier Tharaldsen.
For å gjøre dette har NBKF etablert samarbeid med et konsulentselskap som er leverandør av bærekraftrapporter og rådgivning som også er egnet for små og mellomstore bedrifter, og med et annet selskap for målinger og rådgivning innen alle aspekter av bærekraft i næringsvirksomhetene. Partnerskapet med henholdsvis ESG Tracker AS og ECIT Sustainability AS skal sikre en grundig evaluering av bærekraftytelsen til medlemsorganisasjonene.
SAMARBEID: NBKF skal samarbeide ESG Tracker AS og ECIT Sustainability AS for å gjøre Byggkeramikkbransjen mer bærekraftig. På bildet er fra venstre Caroline Gefle (ESG Trackr), Jorunn Tharaldsen ( NBKF), Flemming Wagner (ECIT Sustainability AS), Thomas Ødegården (Skalar).
Mer miljødata er et markedskrav
Fra ord til handling for en grønnere flisbransje
Ny pensel med smarte materialvalg
Norge får ny merkedag – Flisdagen
Norsk Dun vant bærekraftpris
Vil rekruttere til malerfaget
Norsk Byggkeramikkforening er en bransjeforening for produsenter og leverandører av keramiske fliser, naturstein, lim, støpe og fugemasser, våtromsprodukter, verktøy og andre supplement produkter.
NBKF ble startet i 1988 som et prosjekt med SINTEF og har utviklet seg til å bli en uavhengig organisasjon dedikert til forskning, utvikling og teknisk utredning innenfor byggebransjen. Medlemmene deltar aktivt i forskjellige faggrupper for å bidra til bransjens utvikling.
Gulvavrettingsmasse med lavere klimaavtrykk
SL C600 EVOLUTION fra Bostik er en selvutjevnende og multifunksjonell gulvavrettingsmasse med gode flytegenskaper. Avrettingsmassen er basert på to forskjellige typer sement med...
Miljømal med ny butikk
25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...
Fasadeprodukt brukes på prestisjeprosjekt
Sioo Wood Protection Norge spiller en viktig rolle i byggingen av det nye Tøyenbadet i Oslo. Hele bygget innrammes med 212 limtresøyler som er behandlet med SiOO:X Premium Fasade. Fargemagasinet...
Økt optimisme i overflatebransjen
Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...
Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.
Gulvfakta holdt foredrag på renholdsseminar
Fredag 3. mai ble Gulvfakta invitert til Scandic Oslo Airport Hotell for å snakke om gulvvedlikehold i et livsløpsperspektiv. Samlingen er arrangert av Renholdsgruppa RenØk, en arbeidsgruppe...