Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Når bærekraft blir-LICENSE TO OPERATE-FotoRobertWalmannIFIno.jpg

Foto: Robert Walmann/ifi.no

Når bærekraft blir et regnskap

Bærekraft er lønnsomt. Det er hovedbudskapet til Beate Nossum, som leder konsulentselskapet Footprint. Med et klimaregnskap blir det lett å se bedriftens forbedringspotensial, og velge tiltak som gir økt lønnsomhet.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Kategorier

Miljø
Dele
Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Beate Nossum fra er byråleder hos Footprint Consulting, som hjelper bedrifter med å utvikle miljøstrategier og bærekraftig posisjonering. Hun mener at bedriftens klimaarbeid kan og bør settes tall på og føres inn i et «vanlig» regnskap, såkalt taksonomi.

Dette vil bidra til å endre hvordan man definerer bærekraft, og de ulike miljøaktivitetene som bedrifter utfører.

– Taksonomi setter omstillingstakten i et nytt gir. Det handler lite om politikk og mye om juss, sier hun under foredraget med overskriften «Det grønne taktskiftet».

Slik gjør du det

Se flere bilder
klimaplan

Foto: Footprint

KLIMAPLAN: Etabler dine klimamål og gjennomfør en vesentlighetsvurdering. Forankre arbeider i strategi, KPI-er og lag et klimaregnskap. Neste skritt er å gjennomføre en klimarisikoanalyse og etablere en fornybar/ nullutslippsproduksjonsprosess for et produkt. På lengre sikt gjennomføres et sirkulært pilotprosjekt og verdikjeden innrettes i en sirkulær retning.

Det grønne taktskiftet handler om å gå fra «hva du skal gjøre» til «hvordan du skal gjøre det».

– En god bærekraftstrategi handler om å prioritere det som gir effekt. De viktigste driverne er frykt, og enda bedre: grådighet. Vi gjør det ikke fordi vi må, men fordi det er lønnsomt. Å koble bærekraft til lønnsomhet er veldig viktig. Gå inn og se på hele forretningsdriften. Ikke tenk på tiltak som ikke øker lønnsomheten, oppfordrer hun.

– Det vil veldig snart bli forventet at dere har en klimaplan og klimaplanen styrker konkurransekraften. Start med å få på plass et klimaregnskap. De vanskeligste tiltakene krever mest planleggingen, og denne må begynne nå, sier hun.


Se flere bilder
Beate Nossum

Foto: Robert Walmann/ifi.no

LICENSE TO OPERATE: – En klimadokumentasjon kan sees på som en «License to Operate». Det forventes at du forstår påvirkningen bedriften har på omverden og at du har en forretningsplan som er i tråd med Paris-avtalen, sier Beate Nossum.

Les mer
DELER I EN KLIMAPLAN:
  • Modenhetsvurdering
  • Informasjon om fotavtrykket til egen virksomhet.
  • Informasjon om fotavtrykket til leverandører
  • Klimaregnskapsforankring i ledelse/styre
  • Fordeling av ansvar internt
  • Rapportering
  • Klimarisikovurdering
Miljømal med ny butikk
Bransjenytt

Miljømal med ny butikk

25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...

Økt optimisme i overflatebransjen
Tall og prognoser

Økt optimisme i overflatebransjen

Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.